Η σκοτεινή πλευρά της ψηφιακής εποχής

Απάτη με υπολογιστές:


Με την εξέλιξη της τεχνολογίας και την αυξανόμενη χρήση των υπολογιστών και του Διαδικτύου, έχουμε δει μια αναπόφευκτη ανάπτυξη και στον κόσμο της απάτης.

Οι απάτες με υπολογιστή έχουν γίνει όλο και πιο εξεζητημένες και αποτελούν μια πραγματική απειλή για την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα των χρηστών.

Στο παρόν άρθρο, θα εξετάσουμε μερικές από τις πιο διαδεδομένες απάτες με υπολογιστή που απειλούν τους χρήστες σε παγκόσμιο επίπεδο.

Φισινγκ (Phishing):


Η απάτη του φισινγκ αποτελεί μία από τις πιο συνηθισμένες απάτες στον κόσμο της κυβερνοασφάλειας.

Το φισινγκ είναι μια απάτη με υπολογιστή που στοχεύει στην απόκτηση προσωπικών πληροφοριών, όπως κωδικοί πρόσβασης, τραπεζικά στοιχεία ή πληροφορίες πιστωτικών καρτών, από ανυποψίαστους χρήστες.

Οι δράστες δημιουργούν πλαστές ιστοσελίδες ή αποστέλλουν πλαστά ηλεκτρονικά μηνύματα που φαίνονται να προέρχονται από γνωστές εταιρείες, τράπεζες, κυβερνητικούς φορείς ή άλλους οργανισμούς.

Οι δράστες προσπαθούν να πείσουν τα θύματά τους να αποκαλύψουν τις προσωπικές τους πληροφορίες, συνήθως υποκινώντας τους να κάνουν κλικ σε συνδέσμους που οδηγούν σε παραπλανητικές ιστοσελίδες.

Αυτές οι ιστοσελίδες μπορεί να μοιάζουν αρκετά αυθεντικές, με σωστά λογότυπα και σχεδιασμό, προκειμένου να εξαπατήσουν τα θύματα.

Μετά την αποκάλυψη των προσωπικών πληροφοριών, οι απατεώνες μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις πληροφορίες για παράνομες δραστηριότητες.

Κακόβουλο λογισμικό (Malware):


Το κακόβουλο λογισμικό είναι μια άλλη μορφή απάτης με υπολογιστή που απειλεί τους χρήστες.

Αυτό περιλαμβάνει ιούς, κατασκοπευτικά προγράμματα (spyware), οικογένειες τροίας (Trojans) και άλλα επιβλαβή λογισμικά.

Οι χρήστες μπορεί να εκτεθούν σε κακόβουλο λογισμικό μέσω μολυσμένων συνημμένων αρχείων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, παραπλανητικών ιστοσελίδων ή αδιάσπαστων λογισμικών που κατεβάζουν από το Διαδίκτυο.

Κοινωνική μηχανική (Social Engineering):


Η κοινωνική μηχανική αναφέρεται σε μια μέθοδο απάτης που εκμεταλλεύεται την ανθρώπινη φύση και την κοινωνική συμπεριφορά για να πείσει τα θύματά της να αποκαλύψουν προσωπικές πληροφορίες, πραγματοποιήσουν επικίνδυνες ενέργειες ή να παράσχουν πρόσβαση σε ευαίσθητα συστήματα.

Οι επιτιθέμενοι που χρησιμοποιούν κοινωνική μηχανική χρησιμοποιούν συχνά την παραπλάνηση, την πειθούς, την παραπληροφόρηση ή ακόμη και την εκβίαση για να επιτύχουν τους στόχους τους. Αυτές οι επιθέσεις συνήθως στοχεύουν σε ανθρώπους παρά σε τεχνικά μέσα ασφαλείας.

Παραδείγματα κοινωνικής μηχανικής περιλαμβάνουν:

  • Φιλική απόσπαση πληροφοριών: Ο επιτιθέμενος μπορεί να προσποιηθεί ως γνωστός, συνάδελφος ή εκπρόσωπος μιας εταιρείας και να ζητήσει προσωπικές πληροφορίες ή ακόμη και κωδικούς πρόσβασης από το θύμα.
  • Φίλτρος εμπιστοσύνης: Ο επιτιθέμενος κερδίζει την εμπιστοσύνη του θύματος με διάφορους τρόπους, όπως η χρήση ψευδών ταυτοτήτων, παρουσιάζοντας επίσημα έγγραφα ή αποδείξεις, ή ακόμη και με τη δημιουργία μιας εμπιστευτικής σχέσης με το θύμα.
  • Κοινωνική παραβίαση: Αυτή η μέθοδος αξιοποιεί την ανθρώπινη αδυναμία για να εισβάλει σε ευαίσθητες περιοχές ή να αποκτήσει πρόσβαση σε περιουσιακά στοιχεία. Για παράδειγμα, ο επιτιθέμενος μπορεί να κλέψει προσωπικές κάρτες πρόσβασης, να παρακολουθήσει τα πληκτρολόγια για να αποκτήσει κωδικούς πρόσβασης ή να πείσει το θύμα να εκτελέσει μια επικίνδυνη ενέργεια όπως η εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού.
  • Κοινωνική εκβίαση: Σε αυτήν την περίπτωση, ο επιτιθέμενος απειλεί το θύμα με αποκάλυψη ευαίσθητων πληροφοριών ή δημοσίευση προσωπικών φωτογραφιών ή βίντεο, εκτός εάν πληρώσει ένα ποσό χρημάτων ή πραγματοποιήσει κάποιες ενέργειες που ορίζει ο επιτιθέμενος. Αυτή η μέθοδος εκμεταλλεύεται τον φόβο και την ανησυχία του θύματος για να επιτύχει τους σκοπούς της.

Στόχοι των επιθέσεων κοινωνικής μηχανικής μπορεί να περιλαμβάνουν την πρόσβαση σε ευαίσθητα δεδομένα, την κλοπή χρημάτων, την παραβίαση ασφάλειας συστημάτων, την πρόσβαση σε προστατευμένες πληροφορίες ή ακόμη και την παράνομη απόκτηση αναγνωριστικών στοιχείων.

Οι κοινωνικές μηχανικές επιθέσεις απαιτούν επίπονη προετοιμασία και καλή γνώση της ανθρώπινης συμπεριφοράς και των κοινωνικών δεικτών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εκμετάλλευση των ανθρώπων.

Εξαπάτηση μέσω κλήσεων τηλεφώνου (Vishing):


Η εξαπάτηση μέσω κλήσεων τηλεφώνου, γνωστή και ως vishing, αποτελεί μια μορφή κοινωνικής μηχανικής που στοχεύει στην απόκτηση προσωπικών πληροφοριών ή οικονομικών στοιχείων μέσω τηλεφωνικών κλήσεων.

Ο επιτιθέμενος παρουσιάζεται ως εκπρόσωπος μιας εταιρείας, τράπεζας ή άλλου οργανισμού και προσπαθεί να πείσει το θύμα να αποκαλύψει ευαίσθητες πληροφορίες όπως κωδικούς πρόσβασης ή πιστωτικές κάρτες.

Απάτη μέσω κοινωνικών δικτύων:


Οι απάτες μέσω κοινωνικών δικτύων αφορούν την εκμετάλλευση της εμπιστοσύνης και της αφέλειας των χρηστών στις online κοινότητες.

Οι επιτιθέμενοι δημιουργούν πλαστά προφίλ και επικοινωνούν με άλλους χρήστες, προσποιούμενοι φίλους ή γνωστούς.

Στόχος τους είναι να αποκτήσουν προσωπικές πληροφορίες, να εξαπατήσουν τα θύματα να αποκαλύψουν ευαίσθητες πληροφορίες ή να τους παρασύρουν σε παρανομες ιστοσελίδες.

Απάτες με ηλεκτρονικό εμπόριο:


Οι απάτες με ηλεκτρονικό εμπόριο αφορούν την απάτη που σχετίζεται με τις online αγορές.

Αυτό μπορεί να συμπεριλαμβάνει την πλαστογράφηση ιστοσελίδων εμπορίου, όπου οι κακόβουλοι χρήστες προσποιούνται ως αξιόπιστοι πωλητές για να αποκτήσουν προσωπικές πληροφορίες ή χρηματικά ποσά.

Επίσης, μπορεί να περιλαμβάνει την αποστολή πλαστών προϊόντων ή την απάτη με τη χρήση κλεμμένων πιστωτικών καρτών

Απάτες με ληστεία ταυτότητας (Identity Theft):


Η απάτη με ληστεία ταυτότητας είναι μια απάτη όπου οι επιτιθέμενοι αποκτούν πρόσβαση σε προσωπικές πληροφορίες και ταυτότητα άλλων ατόμων με σκοπό την παράνομη χρήση αυτών των πληροφοριών.

Αυτό μπορεί να συμπεριλαμβάνει την απόκτηση αριθμών κοινωνικής ασφάλισης, ταυτοτήτων, πιστωτικών καρτών και άλλων προσωπικών πληροφοριών προκειμένου να πραγματοποιηθούν παράνομες συναλλαγές

Απάτες με ψεύτικα emails (Email Spoofing):


Η απάτη με ψεύτικα emails αφορά την αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων που παριστάνουν την ταυτότητα γνωστών οργανισμών ή αποστολέων, με σκοπό την απόκτηση ευαίσθητων πληροφοριών ή την προώθηση κακόβουλων συνδέσμων.

Οι επιτιθέμενοι παριστούνται ως τράπεζες, εταιρείες ή άλλοι οργανισμοί και παροτρύνουν τους παραλήπτες να αποκαλύψουν προσωπικές πληροφορίες ή να πραγματοποιήσουν οικονομικές συναλλαγές.

Απάτες με παραπλανητικές ιστοσελίδες (Pharming):


Οι απάτες με παραπλανητικές ιστοσελίδες, γνωστές και ως pharming, στοχεύουν στο να ανακατευθύνουν την κίνηση των χρηστών από νόμιμες ιστοσελίδες σε κακόβουλες ιστοσελίδες χωρίς την ενημέρωση ή τη συναίνεσή τους.

Οι χρήστες μπορεί να περιέλθουν σε παραπλανητικές ιστοσελίδες όπου τους ζητείται να παράσχουν ευαίσθητες πληροφορίες ή να κάνουν οικονομικές συναλλαγές.

Πως προστατευόμαστε ;


Η προστασία από απάτες με υπολογιστή είναι σημαντική για να διατηρήσετε τα προσωπικά σας δεδομένα και οικονομικά πληροφορίες ασφαλή. Παρακάτω παρουσιάζονται μερικές συμβουλές για να προστατευτείτε από απάτες με υπολογιστή:

  1. Ενημερωθείτε: Είναι σημαντικό να ενημερώνεστε για τις διάφορες μορφές απάτης με υπολογιστή και να είστε επιφυλακτικοί όταν λαμβάνετε αναπάντητα ή ύποπτα μηνύματα ή κλήσεις.
  2. Επαληθεύετε την ταυτότητα: Πριν αποκαλύψετε ευαίσθητες πληροφορίες ή πραγματοποιήσετε οικονομικές συναλλαγές, βεβαιωθείτε ότι επικοινωνείτε με έγκυρη και αξιόπιστη πηγή. Επιβεβαιώστε την ταυτότητα του αποστολέα ή του οργανισμού μέσω επίσημων καναλιών επικοινωνίας (τηλέφωνο, επίσημη ιστοσελίδα κ.λπ.).
  3. Επιλέξτε ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης: Χρησιμοποιήστε μακριούς και πολύπλοκους κωδικούς πρόσβασης για τους λογαριασμούς σας
  4. Αποφύγετε αναπάντητα email ή μηνύματα: Μην ανοίγετε ή ανταποκρίνεστε σε email ή μηνύματα από άγνωστους αποστολείς, ιδίως αν περιέχουν συνημμένα ή συνδέσμους. Αυτά μπορεί να περιέχουν κακόβουλο λογισμικό ή να σας κατευθύνουν σε παραπλανητικές ιστοσελίδες.
  5. Εγκαταστήστε αντι-κακόβουλο λογισμικό: Χρησιμοποιήστε ένα αξιόπιστο αντι-κακόβουλο λογισμικό και ενημερώνετέ το τακτικά. Αυτό θα σας προστατεύει από κακόβουλα προγράμματα και ιούς που μπορεί να προσπαθήσουν να αποκτήσουν πρόσβαση στο σύστημά σας ή να κλέψουν τα προσωπικά σας δεδομένα.
  6. Αποφύγετε ανεπιβεβαίωτες συνδέσεις: Αποφύγετε να κάνετε κλικ σε συνδέσεις που παρέχονται σε email, μηνύματα ή ιστοσελίδες που φαίνονται ύποπτες ή μην τις εμπιστεύεστε. Αν θέλετε να επισκεφτείτε μια ιστοσελίδα, πληκτρολογήστε τη διεύθυνση URL απευθείας στο πρόγραμμα περιήγησής σας.
  7. Προστατεύστε τις προσωπικές σας πληροφορίες: Μην αποκαλύπτετε ευαίσθητες πληροφορίες, όπως αριθμούς καρτών πιστωτικού ή χρεωστικού κάρτας, κωδικούς πρόσβασης ή προσωπικά αναγνωριστικά σε αναπάντητα ή ύποπτα αιτήματα. Οι αξιόπιστες οργανώσεις δεν ζητούν ποτέ ευαίσθητες πληροφορίες μέσω email ή ανεπίσημων καναλιών επικοινωνίας.
  8. Ενημερώστε το λογισμικό σας: Βεβαιωθείτε ότι το λειτουργικό σας σύστημα, οι εφαρμογές και τα προγράμματα είναι ενημερωμένα με τις τελευταίες εκδόσεις και παραμένουν ασφαλή. Οι ενημερώσεις συχνά περιλαμβάνουν διορθώσεις ασφαλείας που προστατεύουν από γνωστά ευπάθεια.
  9. Χρησιμοποιήστε ασφαλή δίκτυα: Προτιμήστε ασφαλή και έμπιστα δίκτυα Wi-Fi κατά τη σύνδεσή σας στο διαδίκτυο. Αποφύγετε να συνδεθείτε σε ανοικτά ή μη αξιόπιστα δίκτυα, καθώς μπορεί να είναι ευάλωτα σε επιθέσεις.
  10. Εφαρμόστε διπλή επαλήθευση: Ενεργοποιήστε τη λειτουργία διπλής επαλήθευσης (two-factor authentication) όπου είναι διαθέσιμη. Αυτή η λειτουργία προσθέτει ένα επιπλέον επίπεδο ασφαλείας, απαιτώντας έναν επιπλέον κωδικό ή μια επιβεβαίωση μέσω κινητού τηλεφώνου για να συνδεθείτε σε λογαριασμούς σας.
  11. Είστε προσεκτικοί στα κοινωνικά δίκτυα: Μην αποκαλύπτετε προσωπικές πληροφορίες, όπως γενέθλια, διευθύνσεις ή πληροφορίες εργασίας σε δημόσιες αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα. Οι κακόβουλοι χρήστες μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτές τις πληροφορίες για να σας καταφέρουν.
  12. Εκπαιδεύστε τον εαυτό σας: Είναι σημαντικό να εκπαιδεύετε τον εαυτό σας και τους συνανθρώπους σας σχετικά με τις απάτες με υπολογιστή και τα μέτρα προστασίας. Ενημερωθείτε για τις τελευταίες μεθόδους που χρησιμοποιούν οι απατεώνες και μάθετε πώς να αναγνωρίζετε ύποπτες καταστάσεις και μηνύματα.
  13. Είστε προσεκτικοί στις online αγορές: Αν κάνετε online αγορές, βεβαιωθείτε ότι η ιστοσελίδα είναι αξιόπιστη και χρησιμοποιεί ασφαλή μέθοδους πληρωμής. Αποφύγετε να δίνετε τα προσωπικά σας στοιχεία σε αναξιόπιστες ιστοσελίδες και προτιμήστε γνωστές και αξιόπιστες πλατφόρμες.
  14. Αναθεωρείτε τους λογαριασμούς σας: Κάντε τακτικά έλεγχο των λογαριασμών σας, όπως τραπεζικούς λογαριασμούς, ηλεκτρονικούς πορτοφόλια και κοινωνικά δίκτυα, για ενδείξεις αδικαιολόγητων συναλλαγών ή ανεξήγητων δραστηριοτήτων.

Απάτες στην καθημερινότητά μας.


Μην ξεχνάμε και τις απάτες στην κανονική μας ζωή. Αναφερόμαστε σε απάτες ή αποφάσεις που πραγματοποιούνται με σκοπό την απόκτηση παράνομου οφέλους ή την πρόκληση ζημίας σε άλλους ανθρώπους.

Αυτές οι απάτες εκμεταλλεύονται την αφέλεια, την ανεπαρκή ενημέρωση ή την ευπιστία των θυμάτων αφού οι  κακόβουλοι δράστες χρησιμοποιούν διάφορες μεθόδους και τεχνικές για να επιτύχουν τους σκοπούς τους.